...med smärre justeringar november 2003.
Motorsportunionen kommer även i fortsättningen att arbeta för en
utökning av verksamheterna inom området. Dessutom skall
Motorsportunionen på olika sätt verka för att nedanstående genomförs.
Utvecklingsmöjligheter i framtiden
Unionen har vid flera tillfällen skissat på och planerat utökad
verksamhet inom befintligt markområde och dels om Unionen får tillgång
till andra närliggande markområden. Detta gäller huvudsakligen
fastigheten Rörken 1:1 som f n ägs av Uppsala Universitet.
De utökade verksamheterna är dels nya/förändrade tävlingsgrenar och
dels andra verksamheter som av praktiska skäl är lämpliga att samordna
inom motorsport-området. Investeringar i anläggningar bör bli
självbärande genom avgiftsfinansiering. Nyanläggning skall utföras så
att flera olika verksamheter kan nyttja samma anläggning och på detta
sätt sprida användningen av området över dygnet och året. Exempel på
detta är nedanstående verksamheter:
- Trafikövningsområde: Att använda för allmänhetens
fortbildning i trafiksäkerhet. Fanns med i den ursprungliga
översiktsplanen för Rörkenområdet. Ryms inte inom nuvarande område och
förutsätter markköp av Rörken 1:1 eller motsvarande område.
- Trafikskoleverksamhet: Enligt framlagd planering av
trafikleder i Uppsala, kommer trafikskoleverksamheten i kommunen att
behöva ha tillgång till ny bana senast 2005. Det vore synnerligen
lämpligt att förlägga denna verksamhet till motorsportområdet.
- Halkbana: Förutom den lagstadgade skyldigheten vid
körkortsutbildning finns det ett stort behov av närliggande område för
halkträning för yrkes-chaufförer i kommunen, även för tunga fordon,
exempelvis Uppsalabuss, Brandförsvar m fl. Eftersom området ligger
centralt i regionen kan man räkna på ett stort intresse från andra
kommuner.
- Övningsområde för gymnasieutbildning fordon:
Gymnasieutbildning för förare av tunga fordon (lastbilar/truckar mm)
samt entreprenadfordon saknar idag ett väl anpassat övningsområde för
sin verksamhet. Vi tror att motorsportområdet kan vara lämpligt för den
verksamheten.
- Modellflyg: Nyanläggningen skulle medge att en
asfaltstartbana inom ett redan bullermiljöklassat område är möjlig.
Övriga verksamheter som möjliggörs genom markköpet...
Speedway: Fanns med i grundplaneringen för motorsportområdet.
Sedan flera år ligger planeringen nere pga markförhållandena på det
område som ursprungligen var tänkt. Tillkommer andra markområden, kan
ärendet tas upp igen.
Folkrace samt cross-kart: Frågan har diskuterats i styrelsen
och man tittar på olika förslag till placering inom befintliga området.
Markköp av Rörken 1:1 skulle underlätta denna planering genom att banan
kan byggas på platsen för nuvarande internväg mellan cross- och
karting-bana. Till kartbanan kan i stället byggas en bra infartsväg på
Rörken 1:1 längs ”krondiket”. Detta skulle även underlätta samtidiga
evenemang på cross- och kartingbanorna.
Idrottsgymnasium med mc/bilsportprogram: Idag finns endast ett
gymnasium med mc-program i landet och det är placerat i Tibro. För att
ytterligare markera Uppsala och Uppland som motorsportcentrum vill vi
slå ett slag för att ett program med mc/bilsportinriktning startas i
kommunen. Inom motorsportområdet finns det mycket goda möjligheter att
utveckla ett samarbete med gymnasieskolan.
Sammanfattning
Redan idag är det, som redovisats, en hel del verksamhet inom
motorsportområdet. Det nuvarande området är helt utvecklat och
exploaterat genom både markförhållanden och begränsningen av
transportvägarna.
Vissa delar av det som idag hör till Frötuna gård, används vid vissa
tillfällen som parkeringsyta.
Det nuvarande motorsportområdet går att göra betydligt mer rationellt
samt nya verksamheter kan tillföras genom att:
- kommunen köper in fastigheten Rörken 1:1 för främst befintliga
omskrivna investeringsmedel avsedda för Rörken
- området används för ”icke-tävlingsverksamhet” på dagtid
|